Érdekes ötlet

Címkék: theorycraft war/aoc war/wow wall of text

2008.11.03. 18:18 Nahon

Pár hete megjelent egy cikk arról, hogyan kéne változnia az új MMO-k megjelenési illetve terjesztési rendszerének, mivel a kezdeti egy hónap nem elég a korai hibák javítására. Így volt ez az AoC esetében, de a WAR-nál is. Hiába ez utóbbi hosszas és alapos bétatesztje, bizony jópár dolgon javítani kellett az első hónap során (érdemes megnézni a patch-csek leírásait), de még azon túl is, amikor a játékosok többsége már fizetett a - valljuk be, még mindig befejezetlen - játékért.

Ami látható, egy-két hónap játék után ha nem találják megfelelően stabilnak/élvezhetőnek a játékot, az emberek elpártolnak tőle és nem fizetnek érte tovább. Jogos ugyan az elvárás, hogy a pénzünkért működő, élvezhető, neadjisten kiegyensúlyozott játékmenetű szoftvert kapjunk, mint ahogy ez bevált dolog minden offline játéknál, ahol utólag csak apróságokat javítgatnak; az MMO-k azonban jóval összetettebbek náluk, így akár másfél év teszt után sem működnek flottul. Még az sem elég, ha jópár év fejlesztési tapasztalat van a csapat háta mögött az adott játékban, mint ahogy láthatjuk azt a WoW új, 3.0-ás patch-csénél, ahol a bugok miatt három nappal meghosszabbították minden aktív felhasználó előfizetési időszakát.

Ugyanis a bétateszt nem elégséges, hiszen egy rakás faktor csak az éles üzem alatt jön képbe, méghozzá olyan tényezők, amik alapvetően befolyásolhatják a játék élvezhetőségét. Elég itt a népességeloszlásra vagy a szerverek teherbírására gondolni.

A cikk szerint egy lehetséges megoldás az lenne, hogy ugyan magasabb áron juthatnánk a termékhez a boltban, az ingyenes hónap azonban megnyúlna. Így kompenzálhatnák a kiadók a kezdeti időszak során kieső profitot, a vásárlók pedig mire az előfizetésükért kellene fizetniük, jobb játékért adnák ki a pénzüket. A cikk számszerűsít: tíz dollárral emelné a játék bolti árát (cirka kétezer forinttal a gugli szerint) és kilencven napra emelné az ingyenes időszakot.

A gondolatmenetet alapvetően helyesnek érzem, azonban felmerült bennem pár aggály a megvalósítással kapcsolatban. Mondjuk egy évvel a megjelenés után már tisztességes játékot kapunk, amiben a lehető legtöbb hibát javították már. Miért adna hát a forgalmazó három hónap ingyen játékot, amikor a már hibátlan játék megszeretéséhez barátok között is elég a harminc nap. Ha viszont csökkentik a kezdeti ingyenes időszak hosszát, vajon csökkentenék-e az árát? A válasz nyilvánvalóan nem, legfeljebb csak szerződéses, hivatalos terjesztőikre tudnák ezt rákényszeríteni, a többiek simán elkönyvelnék a plusz hasznot.

A másik problémát abban találom, amely mentalitás jelenleg is felfedezhető helyenként: sokan majd akkor veszik meg, amikor már letisztult a játék. Véleményem szerint a beválttól való eltérés abban a félszben erősíthet meg sokakat, hogy a játék minősége gyengébb, mintha rövidebb ingyenes időszakkal jött volna ki, vagyis a javításra szánt grátisz idő azért nőtt, mert több hibát kell kijavítani alatta. Így az a bázis gyengülhetne, akik részvételével tovább csiszolódik a szoftver.

Végül a harmadik gond: a WAR már kint van, befejeződtek a első vásárlók ingyenes időszakai - azokéi, akik az első háromnegyed millió példányból jutottak hozzá a sajátjaikhoz -, és akik már eldöntötték, mit is kezdenek előfizetésre szánt pénzükkel: támogatják-e vele a Mythicet vagy nem, esetleg majd a későbbiek során visszanéznek. A magam részéről az elsőt választom. Az az idő, amit játékban töltök, kellemesen telik el, még akkor is, ha még mindig vannak bosszantó hibák. Közben felmerült bennem, hogy közelről is megnézzem, mi változott a WoW-ban, de kettőt fizetni nem tudok, a WAR-t pedig nincs szívem otthagyni.

Köszönet a linkért a The Greenskinnek!

Szólj hozzá!

A bejegyzés trackback címe:

https://war-nahon.blog.hu/api/trackback/id/tr96747859

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása